20 april 2015

Chocoladepasta

Natuurlijk is het een teken aan de wand dat ik na een relatief lange stilte op dit kookblog over gezond eten nu terugkeer met een recept voor chocoladepasta. Maar hé, waar zouden we zijn zonder chocola! Een recept uit de oude doos maar daarom niet minder lekker. Vroeger toen ik nog gewoon brood at, maakt ik regelmatig zelf deze chocopasta. Toen het brood eten stopte, stopte ik daar ook mee en kocht voor de huisgenoten chocoladepasta in de winkel. Tot verdriet van kind die de zelfgemaakte héél lekker vond. Want lekker is deze pasta op basis van kokosmelk!

Toch maar weer eens gemaakt en stiekem geproefd, lekker!

Chocoladepasta (op basis van roomboter):
  • 120 gr ongezoete kokosmelk (en vries de rest in of gebruik het in een lekker roerbakgerecht of zo)
  • 50 gram roomboter
  • 40 gram cacaopoeder
  • 4 eetlepels suiker 
  • en ook: 1 schone pot met deksel (schoongemaakt met soda of net in de vaatwasser gewassen)
of (op basis van kokosolie):
  • 130 gr ongezoete kokosmelk (en vries de rest in of gebruik het in een lekker roerbakgerecht of zo)
  • 50 gram kokosolie
  • 40 gram cacaopoeder
  • 4 eetlepels suiker 
  • en ook: 1 schone pot met deksel (schoongemaakt met soda of net in de vaatwasser gewassen)

Smelt de roomboter/kokosolie op een laag vuur. Voeg het cacaopoeder toe en roer voortdurend tot je een mooi gladde massa hebt. Voeg dan de kokosmelk toe en roer met een garde tot dit ook goed oplost. Doe tot slot de de suiker er bij, roer nog even door en giet het over in een schone pot en draai het deksel er op. Laat goed afkoelen.

Bewaar in de koelkast. Let op, dit is minder lang houdbaar dan chocoladepasta die je in de winkel koopt.Wil je de pasta wat dunner of juist wat steviger, pas dan het gebruik van kokosmelk of de olie/roomboter aan. Je kunt het ook maken met stevia of honing. Dan moet je even experimenteren tot de pasta de juiste dikte krijgt. Sowieso is de smeerbaarheid van de chocopasta ook afhankelijk van de dikte van de kokosmelk. Gebruik een pure kokosmelk en niet eentje die is aangelengd met water.

Lekker voor op brood als je dat eet (binnenkort plaats ik hier een heel lekker recept van een glutenvrij brood van maismeel en amandelmeel) of als smeersel tussen muffins. Ook leuk om cadeau te geven aan een chocoladeliefhebber!


 

ps: je kunt ook de roomboter vervangen door ghee als je last van gewone roomboter hebt. Ik zou dan wel de hoeveelheid honing aanpassen omdat ghee veel zoeter is dan gewone roomboter.

4 opmerkingen:

  1. ik heb de choco gemaakt...super lekkerrrrrr
    bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al nieuwsgierig naar je recept voor glutenvrij brood met maismeel en amandelmeel.....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, ik vind het leuk je blog ontdekt te hebben! Ik ben ook aan het bekijken hoe ik anders en meer puur kan gaan eten. Hier al veel leuke repten gezien. Goed te lezen dat het bij jou een goede uitwerking heeft. Als je mijn verhaal wilt lezen: http://livinafluweeltje.blogspot.nl/2015/03/me-lyme-and-i.html
    Hartelijke groet, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen