28 maart 2015

Vegetarische groentesoep met miso


Om mijn verteringsenergie op te peppen, voeg ik nu regelmatig een theelepel miso aan mijn eten toe. Miso is een van oorsprong Japanse pasta van sojabonen, zout en soms ook rijst of andere granen. Omdat het gefermenteerd is, is het goed voor je darmen. En dus ook voor je verteringsenergie. Omdat de smaak van miso snel minder wordt door verhitting (en dan ook volgens mij de goede bacteriën worden gedood), voeg je miso meestal aan het eind van de bereidingstijd toe. Aan de smaak van miso moeten veel mensen wennen. Onthoud dat hoe donkerder de miso is, hoe sterker de smaak. Dus ben je een miso-maagd, probeer dan misschien eerste de lichtere varianten.

Wil je meer weten over Miso? Culinair journaliste Janneke Vreugdenhil schreef er een heel informatief stuk over met tips over hoe je de miso kunt verwerken.

Ik doe tegenwoordig een paar keer per week een theelepel miso in een kopje en voeg daar een beetje heet water aan toe zodat ik de miso kan los kloppen met een vork. Vervolgens giet ik dat over mijn eten heen. Natuurlijk past het niet bij elk gerecht (de smaak is nogal dominant) maar met soep gaat het altijd goed.

Soep dus!

  • 1/2 liter groentebouillon
  • groenten zoals broccoli, wortelen, bleekselderij, prei. Kijk gewoon wat je in de koelkast hebt
  • 1 ui gesneden
  • 1th ghee of kokosolie
  • 1 teen knoflook geraspt
  • 1 klein rood pepertje, gesneden en van zaadjes ontdaan
  • 1 plakje verse gember
  • 20 gram gierst (*)
  • peper en zout
  • verse peterselie of het bladgroen van de bleekselderij
  • evt. wat geroosterde sesamzaadjes 
  • miso
(*) eet jij liever geen (pseudo)graan, voeg dan bijvoorbeeld een (zoete) aardappel in blokjes toe om de soep net wat meer vulling/bite te geven. Of kleine gehaktballetjes, dat kan ook.

Snij de groenten klein. Van de broccoli gebruik je alleen de roosjes. De stronk gooi je natuurlijk niet weg. Snij deze in stukken en bewaar in een bak in je koelkast. Wanneer je een keer bouillon maakt, kun je dat - en andere groenteresten - er door doen. 

Verwarm de olie en bak de ui, knoflook en het pepertje. Giet de bouillon en  het plakje gember erbij en breng aan de kook. Voeg dan de (gewassen) gierst en de groenten toe en laat alles 25 minuten zacht koken.

Breng even op smaak met zout en peper. Niet te veel, want de miso voegt veel smaak toe.

Schep de soep in kommen. Doe de miso in de soepkom. Gebruik per persoon 1 theelepel miso. Giet dan een scheutje van de soep zonder de groenten in de kom. Klop dat los met een vork en schep dan de soep in de kom. Bestrooi met wat geroosterde sesamzaadjes en verse peterselie.

1 opmerking:

  1. De smaak van miso is echt anders en het bevalt me ook goed. Ik doe "het Vastendieet" en eet dit vaak op vasten-500-kcaldagen als lunch, alleen de misopasta, soepgroente in water en soms doe ik er een eitje geklutst in.

    Heb je mijn opmerking bij Roti gelezen over mungbonenmeel?

    BeantwoordenVerwijderen